InInterim.nl - Interim opdrachten

Interim netwerk met freelance forum, blog & ZZP nieuws

Goedenmiddag,
Ik zit met het volgende. Ik weet dat veel ZZP'ers hun administratie (boekhouding) uitbesteden aan administratiekantoren. Zelf doe ik mijn administratie maar ben erg aan het twijfelen of ik het ga uitbesteden (of niet). Enerzijds denk ik dat het beter is dat ik het zelf blijf doen omdat ik dan goed inzicht heb (en houd) in mijn bedrijf en tarieven. Anderzijds is het verwerken van de administratie bepaald niet mijn hobby wil ik mij eigenlijk alleen maar bezighouden met hetgeen ik goed in ben dus mijn core business. Wat is jullie ervaring hiermee (uitbesteden of zelf doen)? Alvast bedankt!

Labels (tags): administratie, boekhouding, uitbesteden

Aantal keer bekeken: 68

Plaats een reactie (Let op: jouw reactie is zichtbaar voor alle leden. Stuur een privé-bericht als je liever één-op-één contact wilt.)

Reacties op dit bericht

Beste Petra,

Als zzp-er je administratie uitbesteden aan een big four accountant is ieder geval niet zinvol. Praktischer en goedkoper is het om een klein administratiekantoor te zoeken. Hierbij kun je altijd afspraken maken over wat die boekhouder dan doet (bijv. de jaarrekening en winstaangifte) en wat je zelf blijft doen (bijv. de btw-aangifte).
Mijn ervaring (vanuit mijn administratiekantoor) is, dat naarmate de business groeit, de belangstelling van de ondernemer voor zijn/haar administratie evenredig afneemt - wat logisch is. Vervolgens maakt alleen al de btw-aangifte dat er ieder kwartaal een "check-up" plaatsvindt, waarbij ik de klant ook kan wijzen op mogelijke zorgpunten.

Succes ermee & groet,
Luuk Lahaije

ABC Interim Management
ABC Administratiekantoor
Beste Petra,

Of je het zelf kan/moet doen is afhankelijk van je eigen kennis van administraties en de complexiteit van je onderneming.
Ik doe voor mijn eigen bedrijf al jaren de volledige administratie in Excel en dat bevalt me prima. Mijn kennis van Excel en administraties is erg groot, dus dat kan een reden zijn waarom ik dit volledig in eigen beheer kan doen.
Ik sluit mij overigens aan bij de reactie van Luuk, als je vind dat je te weinig kennis hebt om het zelf te doen, zoek dan een administratiekantoor bij jou in de buurt. Het beste kun je er meerdere benaderen, uitleggen wat je zelf doet en vragen wat zij gaan rekenen voor de administratie. Kies degene waar jij het beste contact mee hebt, niet de goedkoopste, tenzij dat de degene is met het beste contact, dan is dat mooi meegenomen.

Het beste ermee en als je een Excel model voor 2009 wilt ontvangen, mail dan naar info@fmch.nl
Groeten
Kees Heerschop (FMCH)
Beste Petra,

Herkenbaar. Ik heb het uitbesteedt. Bij een kantoor uit mijn netwerk. Die heb je vast ook wel in je netwerk. Door het feit dat je betrokkene goed kent, kan je goed afspraken maken over hoe en wanneer jij zaken aanlevert tbv BTW, jaarrekening en belastingen. Dan is het kantoor beperkt tijd kwijt mbt verwerking en aangifte, hetgeen jou scheelt in kosten.

Geen kantoor in je netwerk, adviseer ik goed te shoppen en indien mogelijk dit te doen met andere starters in je netwerk. Levert tevens de nodige voordelen op!

grt

Geoff Smith
Beste Petra,

Heel herkenbaar, kijk daarom maar eens op www.onvoice.nl. Zelf zoveel mogelijk doen en dus controle hebben plus inzicht houden, maar tegelijkertijd een boekhouder inzage kunnen geven en het lastige rekenwerk laten afronden. Dit systeem werkt erg prettig. Als je eerst meer wilt weten, raad ik je aan even contact op te (laten) nemen via de contactgegevens.

Succes!
Evita
Ik lever het zo volledig mogelijk en keurig bij elkaar behorend aan (facturen en bonnetjes bij de bankafschriften en de regels op de afschriften arceren) en mijn accountant heeft er bijna geen werk van. Hij doet ieder kwartaal de aangifte en aan het eind van het jaar de jaarrekening. Volgens mij blijven de kosten minimaal als je vooral zelf alles zo netjes mogelijk aanlevert. Overigens heb ik ook een kleiner administratiekantoor benaderd voor dit werk.
Uitbesteden aan een ZZP'er die van haar hobby haar werk heeft gemaakt.
www.administratie-assistent.nl

groetjes Pia
Heren & dame: bedankt voor de reacties! Ik ga dit zeker verder onderzoeken.
Hebben julllie ervaring met een klein kantoortje dat allleen de vennootschapsbelasting voor twee bv's (werkbv en holding) voor een zzp-er kan doen? Alles al netjes in de online administratie zitten, maar moet voor de eerste keer de vennootschapsbel aangeven en de jaarrekening deponeren bij de kvk. Iemand die dit proces kent en niet meteen duizenden euros per bv vraagt!
Contact op rcalmera@gmail.com als jullie iemand weten.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je orderportefeuille overloopt en je niet meer weet waar je de tijd vandaan moet halen je dit gaat uitbesteden.
Ik zou het zelf blijven doen wanneer de benodigde kennis in huis is en er tijd voor is.
Het geeft je veel inzicht in de betekenis van de cijfertjes.
Het uitbesteden kan nog een overweging zijn als de benodigde kennis niet aanwezig is of als jouw uurloon hoger ligt dan het uurloon van een klein kantoor

Rob
Beste Petra,

Het is zeker belangrijk om goed inzicht te houden in je bedrijf en tarieven. Dit betekent niet dat je dan je administratie ook helemaal zelf hoeft te doen. Ik vind het belangrijk dat mijn klanten inzicht hebben en zorg er dus ook voor dat zij alle nodige informatie voor handen hebben. Overigens levert het uitbesteden van je administratie ook het voordeel op dat je optimaal gebruik maakt van belastingvoordelen, mits je uiteraard voor het juiste kantoor kiest. Als je besluit om je administratie uit te besteden, ga dan voor kwaliteit en niet voor laagste uurtarief. Voordat je met iemand in zee gaat, zorg dat je uitgebreid kennis maakt zodat je weet of het klikt en of het administratiekantoor bij je past.
Heel veel succes!

Groeten,
Marije Miggiels

http://www.zaakm.nl
Hallo,
Doe waar je goed in bent! Je administratie uitbesteden kost geld, maar in die tijd kan jij meer verdienen. Overleg is wel nodig, dus geen kwestie van je administratie dumpen. Dus gewoon een kosten baten analyse, gun ieder het zijn!
Succes!
Ik ben sinds 2007 interim-manager en heb mijn adminsitratie (volledig) uitbesteed aan een klein accountantskantoor wat op alle fronten aan de eisen voldoet. Ieder kwartaal lever(de) ik mijn administratie volledig gestructureerd aan waarna het kantoor dit in een boekhoudpakket verwerkt, de BTW-aangifte verzorgt en daarna de administratie weer teruglevert.
Vorig jaar, na lang aandringen van mijn accountant, heb ik mijn eenmanszaak in een bv-structuur omgezet. Diverse accountants gaven hierover overigens zeer uiteenlopende adviezen!
Per 1 januari 2010 heb ik mijn boekhouding/administratie weggehaald bij de accountant.
Redenen:
- geen/te weinig terugkoppeling over uitgevoerde acties
- gebrekkige rapportage(s), bijvoorbeeld geen mutatiekaarten. Hierdoor weinig controle mogelijk en bleek in november 2009 dat veel kosten op de verkeerde coderingen zijn geboekt. Ondanks dat op de facturen duidelijk stond waarop ze geboekt moesten worden.
- te weinig inzicht in mijn eigen financiële huishouding
- te lang voordat ik mijn administratie terugkreeg en daardoor bepaalde informatie miste
- te vaak herinneringen van m.n. belastingdienst dat er te laat aangifte gedaan was
- de relatief hoge kosten voor het verwerken van de administratie. Uitsluitend het invoeren van de in- en verkoopfacturen en het verzorgen van de kwartaal-BTW-aangifte kostte me rond de 2200 Euro per jaar. Voor een eenmanszaak met maximaal 20 verkoopfacturen, relatief weinig kosten en een zeer gedegen voorbereiding/structuur (dus geen schoenendoos met hoop losse bonnetjes) vind ik dat geen reeël bedrag meer.

Ik kan me goed vinden in de opmerking(en) dat het beter is de administratieve uren declarabel inzetbaar te zijn, maar toch vind ik de voordelen opwegen tegen deze extra inkomsten. Bovendien kost alleen het invoeren van de bonnetjes en facturen met de huidige boekhoudsoftware (ik gebruik Snelstart XD) me per week max. een uur!

De komende weken ga ik in overleg met andere accountants om controle- en advieswerk te laten doen en de benodigde jaarstukken op te stellen.

Succes met je afwegingen en als je over mijn ervaringen meer info wilt hoor ik het wel.

RSS

Laatste wijziging

Het InInterim profiel van Mark Vaal is gewijzigd
2 uur geleden
Carina Canoy heeft gereageerd op Mark Bassies ZZP nieuwsitem Samenwerking van ZP'ers in de cloud. Deel 5 van een real-lifeblog........
"Hoi Mark, interessant, dank je wel voor het delen. Ik ben nog niet verder dan google docs. Waar ik…"
6 uur geleden
Het InInterim profiel van manfred weisz is gewijzigd
7 uur geleden
Het InInterim profiel van Alexander de Vries is gewijzigd
21 uur geleden
Mike Schenk posted a blog post

Start je eigen platform voor werk en flex

Ieder bedrijf en elke branchezijn eigen platform voor werken flex. …See More
Gisteren
Jelmer Abma heeft zich aangesloten bij ininterims groep
Thumbnail

Administratieve interim opdrachten

Overzicht administratieve interim opdrachten van andere sites.
Gisteren
Twan Kerkhof heeft een status geplaatst
"Wat houdt jou op dit moment bezig?"
Gisteren
Het InInterim profiel van Twan Kerkhof is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Achille Béguin is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Bianca Hoogendoorn is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Anita Meun is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Nanda van Marsbergen is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Frank van Laarhoven is gewijzigd
Gisteren
Fred Driessen heeft een status geplaatst
"Beschikbaar. Een ervaren “Operations Executive” op strategisch management niveau van middelgrote bedrijven."
Gisteren
Het InInterim profiel van Pieter Esselman is gewijzigd
Gisteren
Wolter Prins heeft zich aangesloten bij ininterims groep
Thumbnail

Projectmanagement interim opdrachten

Overzicht project management opdrachten van andere sites.
Gisteren

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op InInterim

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden