InInterim.nl - Interim opdrachten

Interim netwerk met freelance forum, blog & ZZP nieuws

Het bedrijf waar ik een vast dienstverband heb is onlangs overgenomen. Over een jaar verhuist onze afdeling naar een ander deel van het land. Gezien de reistijd aanzienlijk is (>3 uur) heb ik aangegeven bij mijn leidinggevende dat ik op zoek ga naar een andere uitdaging, een nieuwe baan dus.

Mijn leidinggevende gaf aan dat dit geen probleem is en dat ik tot die tijd indienst kan/mag blijven. Ik mag eventueel als ZZP'er bij mijn huidige werkgever komen werken voor de duur van een jaar tot de verhuizing. En de mogelijkheid bestaat ook nog om een dag minder te gaan werken zodat ik mijn eigen bedrijfje op kan starten. Een mooie kans dus.

Naast de vrijheid, zelfstandig zijn en een goed inkomen zijn er ook veel regeltjes, inschrijven KvK, VAR-verklaring etc. Ik twijfel dus nog wel een beetje... Wat is jullie ervaring? Even doorbijten, zaken op orde brengen en het is de moeite waard om als ZZP'er aan de slag te gaan?

Labels (tags): zzp

Aantal keer bekeken: 6

Plaats een reactie (Let op: jouw reactie is zichtbaar voor alle leden. Stuur een privé-bericht als je liever één-op-één contact wilt.)

Reacties op dit bericht

Doen!
Zodra je je door alle regelgeving hebt heen geslagen, begint het grote genieten! Het is heus niet alleen maar leuk, hoor, maar als je een goed idee hebt en je staat achter je plan en je bent een volhouder/doorpakker, dan is nu je kans! Een tip: heb het dan niet meer over 'bedrijfje' maar over 'onderneming' of 'bedrijf'.
Ik heb trouwens nog wel een tip voor je: de 2-daagse workshop Je Eigen Merk Beginnen. Vindt plaats op 25/26 maart en is bij uitstek geschikt voor iemand zoals jij. En misschien wil je huidige bedrijf wel een financiële bijdrage leveren? Het proberen waard, lijkt me!
Ik wens je in elk geval heel veel succes!

Met groet,
Catriona Ravelli
ZZP Adviescafé
Helemaal met de vorige spreker eens! Nog een tip: kijk of jouw gemeente meedoet aan het IkStartSmart project. Daar kan je voor € 150,- een heleboel coaching, advies en bijscholing voor krijgen. Je moet wel door de selectie komen, maar dat is zeker de moeite waard. Succes!
Karen Bresser
De regeltjes zijn het probleem niet. De belangrijkste vraag is: hoe staat het met je netwerk, hoe krijg je na dat eerste jaar nieuwe opdrachten?
Als je daar vertrouwen in hebt, is de rest wel te regelen. Heb je daar geen vertrouwen in dan wordt het een ander verhaal. Maar als je al besloten hebt dat je niet meeverhuist (en je wilt ook niet intern overgeplaatst worden) dan is een startjaar als zzp-er zeker geen slecht alternatief voor nog een jaar in loondienst. Je hebt dan in ieder geval een jaar de tijd om de regeltjes op orde te krijgen en al vast wat aan acquisitie te doen. Dat is in loondienst toch wat lastiger.
Een mooie kans met twee risico's als je ZZP-er wordt:
(1) zal de belastingdienst dit 'voortgezette dienstverband' wel als erkennen als ondernemerschap? en (2) als je ZZP-er wordt zul je geen beroep kunnen doen op een uitkering als je na afloop van deze periode geen werk vindt, terwijl je dit bij ontslag bij je huidige werkgever wel kan doen.

Vraag je eerst af waarom je ZZP-er wilt worden... heb je de plussen en minnen (vrijheid zit in je hoofd, betrokkenheid, verdiensten/onzekerheid over inkomen, collega's/partnerships, jezelf blijven verkopen, onzekerheid over inhoud opdrachten, je flexibiliteit ten aanzien van mobiliteit, netwerk, carriere mogelijkheden etc.) op een rijtje gezet?

Over de regels geen zorgen maken - met fiscaal nummer, VAR-verklaring, aparte bankrekening, en inschrijving KvK (en soms beroepsaansprakelijkheidsverzekering) ben je in business - en met een goed administratiekantoor voor je jaarrekening en zelf een BTW eens per kwartaal aangeven, is ZZP admin een simpele business. De rest (website, bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, werkplek, etc) is nice to have.

Succes! Mirjam

RSS

Laatste wijziging

Het InInterim profiel van Mark Vaal is gewijzigd
2 uur geleden
Carina Canoy heeft gereageerd op Mark Bassies ZZP nieuwsitem Samenwerking van ZP'ers in de cloud. Deel 5 van een real-lifeblog........
"Hoi Mark, interessant, dank je wel voor het delen. Ik ben nog niet verder dan google docs. Waar ik…"
6 uur geleden
Het InInterim profiel van manfred weisz is gewijzigd
7 uur geleden
Het InInterim profiel van Alexander de Vries is gewijzigd
21 uur geleden
Mike Schenk posted a blog post

Start je eigen platform voor werk en flex

Ieder bedrijf en elke branchezijn eigen platform voor werken flex. …See More
Gisteren
Jelmer Abma heeft zich aangesloten bij ininterims groep
Thumbnail

Administratieve interim opdrachten

Overzicht administratieve interim opdrachten van andere sites.
Gisteren
Twan Kerkhof heeft een status geplaatst
"Wat houdt jou op dit moment bezig?"
Gisteren
Het InInterim profiel van Twan Kerkhof is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Achille Béguin is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Bianca Hoogendoorn is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Anita Meun is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Nanda van Marsbergen is gewijzigd
Gisteren
Het InInterim profiel van Frank van Laarhoven is gewijzigd
Gisteren
Fred Driessen heeft een status geplaatst
"Beschikbaar. Een ervaren “Operations Executive” op strategisch management niveau van middelgrote bedrijven."
Gisteren
Het InInterim profiel van Pieter Esselman is gewijzigd
Gisteren
Wolter Prins heeft zich aangesloten bij ininterims groep
Thumbnail

Projectmanagement interim opdrachten

Overzicht project management opdrachten van andere sites.
Gisteren

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op InInterim

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden